Tísňové volání: 156
Operační středisko: 475 272 891
linka pro neslyšící
tel.: 608 249 747
fax: 475 211 946
datová schránka: vt8bhx2
e-mail: mp@mag-ul.cz
Výjezd na systém SeniAngel
Dne 02.04.2023 v 19.02 hod., vyjížděla hlídka Městské policie Ústí nad Labem k nouzovému volání systému SeniAngel, který zajišťuje bezpečnost ohroženým osobám. Tímto systémem „tísňové tlačítko“ jsou vybaveny zejména senioři a osamělé osoby se zdravotními potížemi s častými sklony k pádu, kteří se v určitých situacích neobejdou bez pomoci z vnější. Stává se, že takový člověk například upadne a nemůže sám bez cizí pomoci vstát. V takovýchto případech systém vyšle sám zprávu o situaci a na místo vyjíždějí okamžitě strážníci, jako tomu bylo v tomto případě. Jednalo se o ženu vyššího věku, která ve svém bytě upadla a bez cizí pomoci se sama nemohla zvednout. Po pádu na zem využila tlačítko SOS na svém ovladači a hlídka strážníků ze skupiny operačního zákroku byla na místě během několika minut. Strážníci ženě pomohli vstát, kdy bylo zjištěno, že při pádu utrpěla krvácivé zranění nad levým okem, proto jí byla na místo přivolána zdravotní záchranná služba, která si dotyčnou od strážníků převzala a odvezla do Masarykovy nemocnice k ošetření. Tato tlačítka reagují na pád a pokud se tak stane, vysílá souřadnice, kde k dané události došlo. Tlačítko buď reaguje samo, nebo ho může aktivovat sám postižený. Tento systém mohou využívat i osoby s Alzheimerovou chorobou, protože na tlačítku jde nainstalovat perimetr, který když tato osoba opustí, systém vyšle na operační středisko zprávu o opuštění osoby vyznačeného prostoru a místo, kde se v daném čase nachází. V současné době je v užívání 25 těchto zařízení. Mezi klientem a Městskou policií Ústí nad Labem je uzavírána dohoda o zápůjčce, která obsahuje i stať, kdy klient poskytuje městské policii klíče od svého bytu. Tyto jsou uložené a zapečetěné v trezoru jednotlivých základen, podle místa trvalého bydliště klienta. V případě nahlášení události je ke klientovi okamžitě vyslána hlídka strážníků i s klíči od bytu a vchodu do domu. Zároveň se operátor snaží spojit s klientem a pokud se mu to podaří a klient operátorovi sdělí, že mu tlačítko jen upadlo na zem a jemu samému nic není, odvolá se vyjíždějící hlídka zpět na základnu a klíče se opět zapečetí a uloží do trezoru. V opačném případě hlídka pokračuje do místa určení a dokončí zákrok nebo úkon. Klienty, pro které je tato SOS služba vhodná, doporučuje odbor sociálních služeb na základě svých poznatků, šetření a zkušeností.